Skolen skal være det sted, hvor vi lærer at elske verden så meget, at vi vil være med til at deltage, handle og forandre den.
Skolens vision står ikke bare på væggen ved skolens kontor, når man kommer ind på Skolen på Grundtvigsvej. Vi efterlever den også i hverdagen, i undervisningen, i fritiden og i fællesskabet mellem børn og voksne.
Skolen på Grundtvigsvej blev grundlagt i 2011. Som Frederiksbergs yngste folkeskole har vi brugt muligheden til at skabe en folkeskole med rødder og vinger. Rødderne henter vi i folkeskolens formål, fag og stolte traditioner. Vingerne får vi ved at tage vores navn og beliggenhed på Grundtvigsvej som en påmindelse om, at børnene ikke kun lærer for skolen, men at skolen skal være for livet. Derfor har vi taget nogle pædagogiske valg om, hvordan vi vil drive skole og hvad vi er fælles om på Skolen på Grundtvigsvej:
Fællesskaber med plads til forskellighed
Alle børn bliver fra skolestart del af flere fællesskaber: Hjemgruppen og Galaksen. Hjemgruppen (klassen) er det lille trygge fællesskab med maks. 24 børn. Galaksen afdelingen) består af tre hjemgrupper og er dermed det store fællesskab.
I indskolingen (Bh.kl.,1. og 2. årgang) starter børnene i en aldersblandet hjemgruppe med børn fra børnehaveklasse, 1. og 2. årgang. Samtidig tre aldersblandede hjemgrupper samlet i en indskolingsgalakse. Undervisningen foregår i en vekselvirkning mellem aldersblandede hjemgruppe og i årgangsbaserede hold i f.eks. læsning og matematik.
På mellemtrinnet (3. – 5. årgang) er hjemgruppen årgangsbaseret. Dvs. børnene kommer i hjemgruppe med andre børn på samme alder, mens det store galaksefællesskab samler tre hjemgrupper fra henholdsvis 3., 4. og 5. årgang. Undervisningen foregår i en vekselvirkning mellem den årgangsbaserede hjemgruppe og fleksible hold på tværs af galaksen.
I overbygningen (6. – 9.) er både hjemgruppen og galaksen årgangsbaserede. Vi samler 3 hjemgrupper på 6. årgang til en galakse, der følges ad frem til 9. Undervisningen foregår i en vekselvirkning mellem den faste hjemgruppe og fleksible hold, og vi arbejder med årgangsfællesskabet på tværs.
Vi arbejder med aldersblandede fællesskaber fordi:
- Vi oplever, at det aldersblandede fællesskab fra skolestart skaber en forståelse af, at vi kan noget forskelligt, lærer forskelligt og udvikler os forskelligt
- Vi skaber en kultur hvor vi lærer af og med hinanden og hvor vi skaber tryghed og omsorg på tværs af alder og af hjemgrupper
- Vi kan arbejde pædagogisk og fleksibelt med holddeling på tværs af hjemgrupper og årgange på måder der tilgodeser gruppens og de enkelte børns behov for deltagelse i fællesskabet
Projektbaseret Læring og dyb faglighed
Vi arbejder med skolens fag og faglighed i samspil med Projektbaseret læring (PBL). Et PBL-forløb tager afsæt i et fælles magisk spørgsmål og undervisningen peger frem imod et fælles produkt, som børnene skal bidrage til. Her bidrager undervisningen i fagene med de kundskaber, som børnene har brug for, når de skal udarbejde deres produkt. I løbet af projektet arbejder børnene med udkast og feedback, så fagligheden bliver integreret i deres arbejde. Et projekt afsluttes med en udstilling, hvor forældre eller et andet publikum ser, hører eller afprøver produktet. Dermed bliver evalueringen af produktet også til en evaluering af elevernes læring.
Vi har valgt at arbejde med PBL fordi:
- Det skaber faglig fordybelse, når børnene skal bruge det det lærer i undervisningen til deres eget arbejde
- Det skaber motivation og mestring, at børnene oplever at det de lærer og laver skal bruges til noget af nogen
- Det kobler læring til både hjerne, hjerte og hånd.
- Det skaber plads til fællesskab og forskellighed, fordi det enkelte barn kan bidrage med noget forskelligt ind i det fælles arbejde
Alle hører til og alle har noget at bidrage med
Vi arbejder ud fra et ressourceorienteret børnesyn med fokus på at understøtte alle børnenes deltagelse i skolens faglige og sociale fællesskaber ud fra en målsætning om at: Alle hører til og alle har noget at bidrage med.
De valg vi har truffet på børnenes og undervisningens vegne, kan kun omsættes til praksis i hverdagen, fordi lærere og pædagoger arbejder tæt sammen under overskriften: fælles børn fælles ansvar. Vores fælles børnesyn og pædagogiske grundlag for at drive skole løber som en rød tråd gennem hele skolen og fritiden. Det tætte teamsamarbejde gælder både samarbejdet omkring de tre hjemgrupper i en galakse, omkring de fælles projekter i galaksen og i sammenhængen mellem skole og fritid.